“Wij zijn uit de brand geholpen”

Bescheiden, maar ook met trots poseert de heer Sitrak voor zijn Havana Bay, het eerste en enige Cubaanse restaurant van Deventer. Wie er binnenkomt, proeft niet alleen de gerechten, maar ook de sfeer van Cuba, in de gastvrije manier waarop u wordt verwelkomd en in de bijzondere muurschilderingen met typisch Cubaanse taferelen.

Sitrak: “We vinden het belangrijk dat gasten het gezellig hebben. Ze kunnen hier eten, maar ook genieten van een lekkere cocktail of een fijne sigaar.” Wie wil, kan Havana Bay bovendien huren om een bedrijfsfeest of andere speciale gelegenheid te vieren.

Administratie
“Toen we begonnen met ons restaurant, had mijn voormalige werkgever me aangeraden om de administratie bij Kok Advies te laten doen. Dat hebben we gedaan en het bevalt nog steeds heel goed. Voor ons zijn het niet alleen boekhouders; het zijn heel prettige personen. Ze begrijpen hoe het werkt bij een ondernemer. Als je vragen hebt, staan ze meteen klaar.”

Een paar jaar geleden werd heel duidelijk hoe belangrijk dat kan zijn. Sitrak vertelt: “Het was december 2014, op een vrijdag. Mijn vrouw rook het al toen ze buiten was en even later hoorden we het: brand in de binnenstad. ‘Waar?’ ‘In de Grote Overstraat, op nummer 60.’ ‘Nee’, dachten we, ‘dat is naast ons restaurant!’ Ik ben er meteen naar toe gereden.

Toen ik bij de straat aankwam, kon ik niet zien hoe het met ons restaurant was; je zag alleen maar vlammen en brandweermannen. Pas na drie dagen mochten we naar binnen en dan schrik je wat je aantreft.”

De schade werd vergoed
“Alles stond onder water: muren, plafonds, meubels… en ook de muurschilderingen waren aangetast door dat zwarte bluswater. Dan gaat er van alles door je hoofd. Hoe groot is de schade? Ik weet dat we goed verzekerd zijn, maar toch… is alles wel gedekt? Het eerste wat ik gedaan heb, is de agenda gepakt en alle gasten gebeld die gereserveerd hadden voor de kerst.

Daarna zijn we met de verzekeraar om de tafel gaan zitten. Over de meeste dingen waren we het wel eens, maar bij de tafels en banken lag het anders. De verzekeraar had het idee dat die wel konden blijven staan. Kok heeft toen een brief geschreven waarin werd uitgelegd dat de schade op termijn groter was dan de verzekeraar inschatte. Daar is de verzekeraar mee akkoord gegaan; het werd vergoed. Op dat soort momenten ben je heel blij dat je iemand naast je hebt aan wie je die zaken kunt toevertrouwen. Zelf ben je druk om te zorgen dat je restaurant zo snel mogelijk weer open kan.”

Eindelijk… een hypotheek!
“Met de aankoop van onze woning hebben ze ons ook heel goed geholpen. We waren al vijf jaar op zoek en elke keer als we een leuk huis vonden, lukte het niet om een hypotheek te krijgen. Als ondernemer wordt het je niet gemakkelijk gemaakt. Vorig jaar waren we weer bezig met een huis. Toen het opnieuw niet lukte met de bank, hebben we Kok gebeld. Ria heeft ons toe in contact gebracht met iemand die misschien iets kon betekenen. Daar zijn we naartoe gegaan met alle papieren en het is gelukt. Eindelijk… we waren zo blij!”